Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast

STATUT

UCHWAŁA NR X/97/2019

RADY GMINY GNOJNIK

z dnia 10 października 2019 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art.40 ust. 1 i 2 pkt. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2019 r. poz 506/ art. 110 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. z 2018 r. poz.1508, z późn. zm./ w związku z art.11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j  Dz.U. z 2019 r. poz. 869) Rada Gminy  w Gnojniku uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut  Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku, w brzmieniu określonym w załaczniku  do niniejszej Uchwały.

§ 2. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, tracą moc uchwały:

  1. Nr XVI/153/16 z dnia 3 czerwca 2016r w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku.
  2. Nr XXXIV/310/17 z dnia 28 grudnia 2017r w spawie zmieniajaca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Osrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gnojnik

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu  w Dzienniku Urzedowym Województwa Małopolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy

mgr inż. Paweł Prus

 

Załącznik do uchwały Nr X/97/2019
Rady Gminy Gnojnik z dnia 10 października 2019 r.

STATUT GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W GNOJNIKU

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnojniku  zwany dalej „Ośrodkiem” został powołany na mocy Uchwały Nr XI/58/90 r. Gminnej Rady Narodowej w Gnojniku z dnia 27 kwietnia 1990r. w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku oraz Decyzji Nr 3/90 Wójta w Gnojniku z dnia 31 lipca 1990r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku.

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnojniku działa na podstawie:
    1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
    2. Ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych;
    3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
    4. Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
    5. Ustawy- prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r;
    6. Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r o ochronie danych osobowych;
    7. Ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
    8. Ustawy z dnia  14 czerwca 1960r. kodeks postępowania administracyjnego;
    9. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
    10. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
    11. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r., w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieskiej Karty”
    12. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
    13. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
    14. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
    15. Ustawy z dnia 21 czerwca o dodatkach mieszkaniowych;
    16. Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. prawo energetyczne;
    17. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego;
    18. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
    19. Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
    20. Ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
    21. Ustawy z dnia 7 września 2007 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
    22. Ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci;
    23. Ustawy z dnia 5 grudnia 20014r. o Karcie Dużej Rodziny;
    24. Ustawy z dnia 4 listopada 2016r o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin Za życiem;
    25. Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty;
    26. Uchwały Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018r., w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023
    27. Innych ustaw i przepisów szczególnych regulujących działalność samorządów gminnych i ich jednostek budżetowych;
    28. Aktów wykonawczych z zakresu przepisów pomocy społecznej.
    29. Uregulowań niniejszego statutu zatwierdzonego przez Radę Gminy w Gnojniku

§ 2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnojniku jest jednostką organizacyjną Gminy Gnojnik, nie posiadającą osobowości prawnej,  powołaną do realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej;

§ 3. 1. Siedzibą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest budynek Urzędu Gminy w Gnojniku, 32  864 Gnojnik 363, a obszarem działania Gmina Gnojnik.

  1. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Gnojnik w ramach zadań własnych.
  2. Nadzór nad realizacją zadań zleconych Ośrodkowi sprawuje Wojewoda Małopolski.
  3. Na czele Ośrodka stoi Kierownik.
  4. Obsługę finansową sprawuje Główny Księgowy Ośrodka.

Rozdział 2.Cele i zadania Ośrodka

§ 4. I. Celami działalności Ośrodka jest:

  1. umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, które nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
  2. wspieranie osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwianie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
  3. podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
  1. Realizując zadania Ośrodek współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi

§ 5. I. Ośrodek realizuje nałożone na Gminę Gnojnik zadnia z obszaru pomocy społecznej polegające w szczególności na:

  1. przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
  2. pracy socjalnej;
  3. prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
  4. analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  5. realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
  6. rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
  1. Ośrodek realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kieruje się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę.
  2. Ośrodek wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej kieruje się ustaleniami Wójta oraz uchwałami Rady Gminy Gnojnik.

§ 6. I. Do zadań własnych Gminy Gnojnik o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez Ośrodek należy:

  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem problemów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  2. sporządzanie, zgodnie z art. 16a, oceny zasobów pomocy społecznej;
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej  finansowanych ze środków publicznych;
  8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
  9. opłacenie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  10. praca socjalna;
  11. organizowanie i świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych z zaburzeniami psychicznymi;
  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
  13. dożywianie dzieci;
  14. sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  15. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  16. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  18. utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników;
  19. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  20. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

II. Do zadań własnych gminy realizowanych przez Ośrodek należy:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy i ośrodkach wsparci o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  4. opracowanie i realizacja projektów socjalnych;
  5. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych
  6. współpraca z powiatowym urzędem pracy  w zakresie upowszechnienia ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnienia informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i  instytucjach rynku pracy;

§ 7. I. Do zadań realizowanych przez Ośrodek, jako zadań zleconych Gminie Gnojnik z zakresu administracji rządowej należy:

  1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęska żywiołową lub ekologiczną;
  3. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  4. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia  osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwoju specjalistycznego wsparcia;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielenie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia orz zapewnienia posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub  zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polski;
  7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki;

§ 8. I. Ośrodek wykonuje również zadania przekazane mu do realizacji na podstawie upoważnień właściwego organu gminy, w przypadkach przewidzianych ustawami w zakresie:

1. Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez:

  1. tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:
    • opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
    • prowadzenia poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
    • zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
    • tworzenie Zespołu Interdyscyplinarnego;
  2. obsługę organizacyjno-techniczną powołanego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych.

2. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej poprzez:

  1. opracowanie i realizacja  trzyletnich gminnych programów wspierania rodziny;
  2. zatrudnienie asystenta rodziny oraz tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
  3. tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:
    • zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do poradnictwa specjalistycznego;
    • organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających;
    • prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;d) finansowanie:
    • kosztów szkoleń i podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
    • kosztów związanych z udzieleniem pomocy, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ponoszonych przez  rodziny wspierające;
  1. współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczowychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;
  2. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich uprawnionym organom;
  3. prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej zamieszkałego na terenie gminy;
  4. przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji w przypadku powstania zaległości za okres dłuższy niż 12 miesięcy z tytułu nieponoszenia opłat przez rodziców za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.

3. Ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez:

  1. opracowani i realizacji rocznych gminnych programów profilaktyki i rozwiazywania problemów alkoholowych;
  2. zlecanie i zawieranie umów z partnerami realizacji zapisów gminnego programu profilaktyki i rozwiazywania problemów alkoholowych;
  3. prowadzenie działań zmierzających do udzielania osobom uzależnionym i współuzależnionym pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej;
  4. inicjonowanie i realizacja innowacyjnych form profilaktyki alkoholowej;
  5. prowadzenie placówek wspierających lub realizujących zadania określone w gminnym programie profilaktyki i rozwiazywania problemów alkoholowych;
  6. opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.

4. Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, w zakresie:

  1. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
  2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychologicznej i prawnej;
  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiazywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;
  4. wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących zapobieganiu i rozwiązywaniu problemów narkomanii;
  5. pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem  pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

5. Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

a) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej należących do właściwości gminy;

6. Ustawy o dodatkach mieszkaniowych:

a) przyznawanie i wypłata dodatków mieszkaniowych;

7. Ustawy prawo energetyczne:

a) przyznawanie i wypłata dodatków energetycznych;

8. Ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków dla opiekunów;
  2. opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, niepodlegające obowiązkowi ww. ubezpieczeń z innego tytułu.

9. Ustawy o świadczeniach rodzinnych:

  1. przyznawanie i wypłacanie:
    • zasiłków rodzinnych oraz dodatków do zasiłków rodzinnych;
    • jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka;
    • świadczeń opiekuńczych;
  2. opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby, o których mowa w art. 16a ust. 1 i art. 17 ust.1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, niepodlegające obowiązkowi ww. ubezpieczeń z innego tytułu.

10. Ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:

  1. przyznawanie i wypłacanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
  2. podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowań i wydawanie w tych sprawach decyzji;
  3. przekazywanie do biura informacji gospodarczej o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy;

11. Ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”:

  1. przyznawanie i wypłacanie jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się żywego dziecka, posiadającego zaświadczenie, o którym mowa w art.4 ust.3 ustawy;
  2. koordynowanie poradnictwa, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ustawy;

Koordynacja ta ma polegać na opracowaniu katalogu wsparcia możliwego do uzyskania oraz występowaniu przez asystenta rodziny do odpowiednich podmiotów, w celu umożliwienia skorzystania ze wsparcia.

12. Ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci:

a) przyznawanie i wypłacanie świadczenia wychowawczego.

13.Ustawy o Karcie Dużej Rodziny:

a) przyznawanie Karty Dużej Rodziny członkom rodzin wielodzietnej.

14.Ustawy o systemie oświaty:

a) przyznawanie i wypłacanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym:

- stypendium szkolne;

- zasiłek szkolny.

15. Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego:

  1. Promowanie zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym;
  2. Zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej i dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy niezbędnych do życia w środowisku społecznym, rodzinnym i zawodowym.

Rozdział 3.Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku

§ 9. 1. Strukturę organizacyjną Ośrodka, w tym działających w jego strukturach placówek, określa Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku zatwierdzony przez Kierownika Ośrodka.

§ 10. Prawa , obowiązki, zasady wynagradzania i kwalifikacje poszczególnych pracowników Ośrodka, Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin oraz osób dotkniętych przemocą, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych określają odrębne przepisy.

Rozdział 4. Gospodarka finansowa i mienie Ośrodka

 

§ 11. 1. Obsługę finansowo-księgową oraz sprawy kadrowe prowadzi Ośrodek.

§ 12. 1. Mienie Ośrodka stanowią środki trwałe i pozostałe środki trwałe- wyposażenie zakupione przez Ośrodek lub otrzymane nieodpłatnie dla prowadzenia działalności zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

2. Kierownik Ośrodka gospodaruje przekazanym i powierzonym mieniem, zapewnia jego ochronę i prawidłowe wykorzystanie.

Rozdział 5. Postanowienia końcowe

§ 13. 1. Statut Ośrodka nadawany jest w drodze uchwały Rady Gminy.

2. Zmiany w statucie Ośrodka mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego nadania.

§ 14. Ośrodek używa pieczątki i treści:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

32-864 Gnojnik, tel. 14 6869720

Identyfikator 850019929

NIP 869-14-05-607

 

Przewodniczący Rady Gminy

mgr inż. Paweł Prus

ZAŁĄCZNIKI:

  • UCHWAŁA NR X/97/2019
    Utworzono dnia 21.02.2020, Format: brak danych, Rozmiar: brak danych

    W sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnojniku

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

Biuletyn Informacji Publicznej